Урок 10. Grammar in Use

Поделиться:
Конспект урока

Английский язык, 11 класс

Урок № 10. Grammar in Use

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ УРОКА:

We’ll learn how to use relative clauses, clauses of reason, clauses of result and clauses of purpose.

We’ll study the difference of clauses.

We’ll learn and use relative adverbs in a correct way.

We’ll know the difference between defining and non-defining clauses.

We’ll learn how to put commas in a correct way.

We can make sentences with different types of clauses.

ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

Relative clauses, relative adverbs, defining clauses, non-defining clauses, clauses of purpose, clauses of reason, clauses of result; who(m), which, where, when, whose, that, so that, in order to, with the view to/with the aim of, for, in case, for fear, prevent, avoid, as, because (of), on the grounds that, the reason for, due to, as a result, as a consequence/consequently/therefore, so/such

ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА

1. Н.И. Быкова, Д. Дули, М.Д. Поспелова «Spotlight» («Английский в фокусе») 11 класс. Учебник для общеобразовательных организаций М.: Просвещение, 2018., Grammar Reference Section, Module 2

ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ

Relative clauses begin with a relative pronoun or a relative adverb:

We use who(m)/that to speak about people

We use which/that to speak about things

We use whose with people, animals and objects to show possession

You can omit who,which and that if they are the object in the relative clause.

You can’t omit who,which and that if they are the subject in the relative clause.

We use when/that to speak about the time

We use where to speak about places

We use why to speak about the reason

There can be defining and non-defining relative clauses

Don’t put a relative clause in commas if it gives some necessary information

Put a relative clause in commas if its information is additional

To speak about purpose you can use different variants:

to/in order to/so as to + inf

so that +can/will (for present and future)/could/would (for past)

with the view to/with the aim of + ing-form

for+noun/ing-form

in case+Present Simple (for present)/Past Simple (for past)

To speak about NEGATIVE purpose you can use different variants:

so as not/in order not +inf

so that +can’t/won’t (for present and future)/couldn’t/wouldn’t (for past)

for fear+might/should

for fear of smth/of doing smth

to prevent +noun/pronoun + (from) ing-form

to avoid+ing-form

To speak about reason you can use different variants:

because

as

for(=because) VERY FORMAL

on the grounds that

because of/due to + noun/ing-form/the fact that

To speak about result you can use different variants:

as a result/as a consequence/consequently/therefore/so + that

such + (adj) + uncount.pl.noun+that

such + (a lot of)+ (adj) +noun+that

so+adj/adv+that

so+few/little/many/much + noun+ that

so+adj+a/an+noun + that

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ

ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное

Make up the sentences from the parts:

1. dull, whose, have, looks, house, they, a, interior.

2. inventions, read, in, the, I’m, magazine, to, buying, latest, this, order, about.

3. communicate, arrogance, him, doesn’t, of, want, she, to, because, his, with, .

4. can, is, you, reliable, him, always, person, that, such, Tom, trust, a.

Правильный вариант:

1. They have a house whose interior looks dull.

2. I’m buying this magazine in order to read about the latest inventions.

3. She doesn’t want to communicate with him because of his arrogance.

4. Tom is such a reliable person that you can always trust him.

1.Задание проверяет знание порядка слов в предложении и вариантов связок между главным и придаточным предложением

2.Внимательно читаете все слова в цепочке

3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения

4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.

5. Находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.

6. Соединяете все члены сложного предложения

7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.

ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка

Текст задания: Choose the right answer:

1.He came for/so that/in order to he could talk to you.

2.I don’t use planes because/because of/for the cost.

3.They can’t get into the club so that/because of/because they aren’t its members.

4. The house what/where/whose fence is red is theirs.

5.The test was so/such/more difficult that I failed it.

6. The place was nice and in case/ so that/therefore we decided to stay there.

1.Задание проверяет знание того, при помощи каких наречий и союзных слов связываются главное и придаточное предложения в зависимости от типа придаточного.

2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какая часть речи следует за наречиями и союзными словами и о чём в целом идёт речь в предложении, какая зависимость придаточного от главного устанавливается.

3. Обращаете внимание на то, что если речь идёт о придаточных цели, в которых употребляется so that и in case, то обе части предложения должны быть согласованы по времени, так как в них употребляется Present Simple (1 е предложение)

4.Главное – определить тип придаточного и вспомнить, какие наречия и союзные слова употребляются в нём.

5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.