Конспект урока
Английский язык, 11 класс
Урок № 19. It’s my right
ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ УРОКА:
We’ll discuss the Universal Declaration of Human Rights (UDHR)
We’ll know some facts from the history of human rights
We’ll learn why it’s important to have rights
We can use the new words in your own speech.
ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:
morally — морально, regardless of – несмотря на, a race — раса, value – ценность, значение, dignity – достоинство, to invent – изобретать, придумывать, a civilization – цивилизация,a cruelty – проявление жестокости (cruelty (неисч.) – жестокость ), an injustice – проявление несправедливости ( injustice (неисч.) – несправедливость), concern — беспокойство, to adopt — принимать, an agreement — соглашение, to violate — нарушать, to treat — обращаться, a slave — раб, to punish — наказывать,to torture — пытать
ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА
1. Н.И. Быкова, Д. Дули, М.Д. Поспелова «Spotlight» («Английский в фокусе») 11 класс. Учебник для общеобразовательных организаций М.: Просвещение, 2018., p.58
ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ
All basic human rights are the same for everyone, regardless of sex, race, age, nationality or social class. They are things which everyone is morally or legally entitled to do or have. They recognize the value and dignity of all people everywhere and at all times but they weren’t invented recently. The cruelties and injustices didn’t take place only in the times of the earliest civilizations. So, it was decided that the protection of human rights should be an international concern.
The Universal Declaration of Human Rights (UDHR) was adopted by the United Nations on December 10th, 1948. Since then, nearly every country has signed one or more agreements to protect the human rights. Unfortunately, human rights are still violated in some countries. Everyone should know that they have the right to be treated equally by the law, have a private life, live in freedom and safety. Nobody has the right to torture you, to punish and put in prison without a real reason, to treat as a slave and to take away your rights.
РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ
ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное
Make up the sentences from the parts:
1. are, regardless, human, equal, everyone, of, rights, differences, the, for.
2. dangerous, rules, some, don’t, it’s, to, the, think, violate, people.
3. of, be, cruelties, the, can’t, wars, forgotten, the.
4. injustices, the, live, civilizations, the, too, ancient, without, didn’t.
Правильный вариант:
1. The human rights are equal for everyone regardless of differences.
2. Some people don’t think it’s dangerous to violate the rules
3. The cruelties of the wars can’t be forgotten.
4. The ancient civilizations didn’t live without the injustices too.
1.Задание проверяет знание порядка слов как в простом, так и в сложном предложении.
2.Внимательно читаете все слова в цепочке
3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения
4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.
5. Если вы поняли, что имеете дело с придаточным предложением, то находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.
6. Соединяете все члены сложного предложения
7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.
ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка
Текст задания: Choose the right answer:
1. All of us must be respected regardless/concern of ideology and religion.
2. To hear such offensive words was a real torture/punish.
3. It’s hard to come to the torture/agreement if your opponent has a different point of view.
4.The child broke the vase and was violated/punished.
5.This important document should be adopted/treated next week.
6.We have to recognize the value/morally of everybody’s opinion.
1.Задание проверяет знание ЛЕ, изученных на уроке.
2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какая часть речи требуется после слова, где вам следует сделать выбор (в случае, если на выбор даются разные части речи).
3. Вспоминаете слова и выражения, изученные на уроке
4. Выбираете слово, подходящее по смыслу и значению
5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.