Урок 29. Modals

Поделиться:
Конспект урока

Английский язык, 11 класс

Урок № 29. Modals

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ УРОКА

We’ll learn how to use modals for different purposes.

We’ll know the difference of purposes for using modals.

We’ll study the rules of using modals.

We’ll use modals in your own speech

ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

can, could, may, might, must, have to, ought to, shall, should, will, would, need; an obligation- обязанность, a duty- долг, a necessity — необходимость, an absence — отсутствие, a permission разрешение, a prohibition — запрет, a possibility — возможность, an ability — способность, an inability — неспособность , an assumption — предположение, a deduction — вывод, criticism — критика, an offer — предложение, a suggestion — предложение, advice — совет

ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА

1. О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева «Spotlight» («Английский в фокусе») 11 класс. Учебник для общеобразовательных организаций М.: Просвещение, 2018., GR11-GR12

ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ

Can/ could, may/ might, must/ had to, ought to, shall/ should, will/ would have the common rules.

• don’t take –s, -ing, -ed affixes

• are followed by the bare infinitive

• come before the subject in questions and are followed by not in negations

• They don’t have tenses in general

Obligation/Duty/Necessity:

• Must (past: had to) — duty and strong obligation especially when the speakers themselves have decided it

• Have to (past: had to) — strong necessity or obligation when we are made to do something under some circumstances

• Should /ought to -duty or weak obligation

Absence of necessity

• Don’t have to/don’t need to/needn’t (past — didn’t have to) — something which isn’t necessary to do in the present or future

• Needn’t have done — something which wasn’t necessary to do in the past but it was done

Permission/prohibition

• Can/ may (more formal) — permission

• Can’t/ mustn’t — the action is forbidden

Possibility

• Can +bare infinitive — theoretical possibility not for specific situations

• Could/may/might + bare infinitive — possibility for specific situations

• Could/might/ would + perfect infinitive — possibility in the past but it didn’t happen

Ability/inability

• Can (past – could )- ability in the present and future

• Was able — ability on a specific occasion in the past

Logical assumption/deduction

• Must — almost certain that it is /was true

• May/might /could — possible that it is /was true

• Can’t and couldn’t — almost certain that it is / was impossible

Probability

• Will- 100% certain about the action in future

• Should / ought — 90% certain about the action

Criticism

• Could /should to show critical attitude towards the action

Offer/Suggestion

• Can I/Shall I…?

• Can you/ Could you/Would you…?

Advice

• Should /ought to — general advice

• Shall — asking for advice

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ

ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное

Make up the sentences from the parts:

1. your, use, may, phone, I.

2. in, could, injured, have, they, disaster, been, the.

3. mustn’t, until, the, you, he, lecturer, finishes, interrupt.

4. want, with, don’t, to, it, go, us, you, have, don’t, you, if.

Правильный вариант:

1. May I use your phone?

2. They could have been injured in the disaster.

3. You mustn’t interrupt the lecturer until he finishes.

4. You don’t have to go with us if you don’t want it.

1.Задание проверяет знание порядка слов как в простом, так и в сложном предложении.

2.Внимательно читаете все слова в цепочке

3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения

4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.

5. Если вы поняли, что имеете дело с придаточным предложением, то находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.

6. Соединяете все члены сложного предложения

7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.

ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка

Текст задания: Choose the right answer:

1.You should/need tidy up your room.

2.We can’t/needn’t drive on this side!

3.Can/Must I help you?

4. When I was five, I could/should draw well.

5.You mustn’t/needn’t put on the best clothes, it’s just a party.

6. You look bad, you had better/must go to the doctor.

1.Задание проверяет знание ЛЕ, изученных на уроке (в данном случае это модальные глаголы).

2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какой глагол требуется по речевой ситуации.

3. Вспоминаете ситуации и используемые в них глаголы, изученные на уроке

4. Выбираете глагол, подходящий по ситуации.

5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.