Урок 37. Languages of the British Isles

Поделиться:
Конспект урока

Английский язык, 11 класс

Урок № 37. Languages of the British Isles

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ УРОКА:

We’ll discuss the languages of the British Isles

We’ll know the difference among the languages of the British Isles

We’ll learn some historical facts about the languages of the British Isles

We’ll use the new words in your own speech.

ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

a tongue-язык, an occupation-завоевание, to invade-вторгаться, an invasion-вторжение, roughly-примерно, compulsory-обязательный, a majority-большинство, overall-общий, полный, to introduce-вводить, привносить , related to — связанный, primarily – главным образом, to decline — уменьшаться, native-родной, to die out-вымирать, to revive-возрождаться, fluently-бегло, broadcast — вещание, a descendant — потомок, a tribe — племя

ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА

1. О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева «Spotlight» («Английский в фокусе») 11 класс. Учебник для общеобразовательных организаций М.: Просвещение, 2018., p.113

ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ

There are different Indo-European languages spoken in the British Isles.

English is a Germanic language and began to develop in the 5th century AD when Anglo-Saxon tribes invaded Britain. The other languages are Celtic. They are Welsh, Irish Gaelic, Scottish Gaelic, Manx Gaelic and Cornish. During the Roman occupation and before the Anglo-Saxon invasion the historic native tongue of most of Britain was Brythonic, similar to Welsh. A direct descendant of Brythonic is Cornish – the native language of Cornwall, a region in the south-west Britain.

It’s died out as a spoken language in the 18th century but it has recently been revived and nowadays around 300 people speak it fluently. Modern Welsh is spoken by roughly 20% of the population in Wales and it’s compulsory to study it at school because it’s the official language together with English. A third of the population of Ireland overall speak Irish Gaelic and the majority of the population speak English. Scottish Gaelic was introduced from Ireland about the 6th century AD so it’s closely related to Irish. It’s spoken primarily in the Highlands and in the Western Isles. Unfortunately, the use of the language nowadays is declining. Manx Gaelic is the native language of the population of the Isle of Man. Nowadays it’s spoken by 2% as the second language.

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ

ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное

Make up the sentences from the parts:

1. were, African, see, travellers, tribe, impressed, to, the, the,

2. turned, she, tongue, fluently, that, her, is, and, speaks, it, native, it, out, French.

3. the, were, revived, surprised, animal, when, learnt, rare, scientists, they, had, that, the

4. influenced, the, of, country, invasion, parts, all, the.

Правильный вариант:

1. The travellers were impressed to see the African tribe.

2. It turned out that her native tongue is French and she speaks it fluently.

3. The scientists were surprised when they learnt that the rare animal had revived.

4. The invasion influenced all parts of the country.

1.Задание проверяет знание порядка слов как в простом, так и в сложном предложении.

2.Внимательно читаете все слова в цепочке

3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения

4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.

5. Если вы поняли, что имеете дело с придаточным предложением, то находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.

6. Соединяете все члены сложного предложения

7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.

ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка

Текст задания: Choose the right answer:

1. The education in the country is compulsory/descendant.

2. She speaks Italian fluently/overall as she lived there.

3. The number of the rural population has declined/related.

4. The land was uninhabited after the enemy’s overall/invasion.

5. Some Indian tribes/invaders live as their ancestors did.

6. The tradition seemed to be lost but nowadays it is reviving/dying out.

1.Задание проверяет знание ЛЕ, изученных на уроке.

2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какая часть речи требуется после слова, где вам следует сделать выбор (в случае, если на выбор даются разные части речи).

3. Вспоминаете слова и выражения, изученные на уроке

4. Выбираете слово, подходящее по смыслу и значению

5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.