Конспект урока
Английский язык, 11 класс
Урок № 38. Getting the message across
ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ УРОКА:
We’ll discuss the methods of getting information which were used in the past and compare them with the modern ones
We’ll know what the past methods were
We’ll learn some historical facts about getting messages
We’ll use the new words in your own speech.
ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:
a message-сообщение, a messenger — посыльный, instant-мгновенный, to take your pick-выбирайте, to get across-передавать, a loft-голубятня, to matter – иметь значение, stock-акции, air mail-воздушная почта, to award-награждать (an award-награда), a medal-медаль, a blanket-одеяло, a puff — облако (дыма), to convey-передавать, to signal-сигналить (a signal-сигнал), a peak-пик, efficient-эффективный, to whistle -свистеть(a whistle-свист), to identify- идентифицировать, распознавать
ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА
1. О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева «Spotlight» («Английский в фокусе») 11 класс. Учебник для общеобразовательных организаций М.: Просвещение, 2018., p.114
ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ
If we speak about communication, well, take your pick, as there are different ways: mobile phones, instant messengers, email..But how did people get messages in the past? Our ancestors knew that a pigeon will return to a loft no matter how far or long it’s from home. Pigeons have been used throughout the history to deliver news from war and peace to stock prices. Probably the world’s first regular air mail service was Mr Howie’s Pigeon Post Service which started in New Zealand in 1896. During World War I one particularly heroic pigeon was even awarded a medal. North American Indians used smoke signals: after lighting a fire on a hill or a mountain peak they covered it with a blanket and then remove it which cause a puff of smoke to rise up into the air. They could change the colour, size, shape, number of the puffs in order to convey different messages. The ancient Egyptians, Romans and Greeks used a highly efficient system when a messenger ran to a “station” where he shouted or passed the message to another messenger. And so on, until the message reached its destination. The inhabitants of the island of La Gomera in Canary Islands, Spain, whistled their messages. The system turned out to be popular and developed into a whole language with 3000 different words, as a study in 1940 identified.
РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ
ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное
Make up the sentences from the parts:
1. soft, the, that, asleep, blanket, fell, once, was, so, I, at.
2. trees, saw, a, tourists’, smoke, from, among, the, we, fire, the, puff, of.
3. a, managed, possible, messenger, soon, to, a, report, as, as, Greek, convey.
4. by, boy, was, tune, wall, whistling, standing, the, and, a, funny, a.
Правильный вариант:
1. The blanket was so soft that I fell asleep at once.
2. We saw a puff of smoke from the tourists’ fire among the trees.
3. A Greek messenger managed to convey a report as soon as possible.
4. A boy was standing by the wall and whistling a funny tune.
1.Задание проверяет знание порядка слов как в простом, так и в сложном предложении.
2.Внимательно читаете все слова в цепочке
3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения
4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.
5. Если вы поняли, что имеете дело с придаточным предложением, то находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.
6. Соединяете все члены сложного предложения
7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.
ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка
Текст задания: Choose the right answer:
1. It took a few minutes to get the message away/across.
2. You have to convey/stock the message as fast as possible.
3. The little baby was wrapped into a fluffy blanket/puff.
4. The pigeons always return to their lodge/loft.
5. There is a superstitious that if you stock/whistle, you won’t have money.
6. It can be a celebrity but it’s impossible to identify/signal her in such an overcrowded place.
1.Задание проверяет знание ЛЕ, изученных на уроке.
2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какая часть речи требуется после слова, где вам следует сделать выбор (в случае, если на выбор даются разные части речи).
3. Вспоминаете слова и выражения, изученные на уроке
4. Выбираете слово, подходящее по смыслу и значению
5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.