Урок английского языка в 5 классе
Автор: Волкова Елена Михайловна, учитель английского языка “МБОУ СОШ №1 с углубленным изучением отдельных предметов, г. Буинска РТ”, г. Буинск Республика Татарстан
Описание материала: Предлагаю вам конспект урока в 5 классе по теме «Present Continuous Tense» по сингапурской системе. Данный материал будет полезен учителям английского языка, работающим по УМК «Enjoy English », авторов М.З.Биболетова, О. А. Денисенко, Н.Н. Трубанева. Этот конспект может помочь на этапе закрепления знаний по теме «Present Continuous Tense».
Тема: «Рассматриваем фотографии из школьного альбома»
Цели: создание условий для развития умений правильного образования времени Present Continuous; контрастирование времен Present Simple и Present Continuous; обеспечение условий для воспитания чувства коллективизма, взаимопомощи.
Задачи: повторение образования и употребления грамматических времен Present Simple, Present Continuous; их контрастирование; выполнение упражнений в тетради, развитие умения работать в парах.
Оборудование:
1. Учебник «Enjoy English », авторы М.З.Биболетова, О. А. Денисенко, Н.Н. Трубанева.
2. Доска
3. Раздаточный материал
4. Ноутбук.
5. Проектор.
Ход урока.
1. Организационный момент.
Teacher: Good morning, children! I am glad to see you! Turn to your shoulder partner and greet him.
2. Речевая зарядка.
Teacher: What season is it now? Is the sun shining? What colour is the sky? Is it windy? Is it cold today? What date is it today? What day of the week is it today? What is your timetable for today? What is your favourite lesson? Why?
3. Фонетическая зарядка. Listen and repeat. (аудиозапись Ex.48 p.66)
4. Структура Take Off- Touch Down. Listen to me. If my sentence is about you, you should stand up.
1. My favourite lesson is PE.
2. My birthday is in autumn.
3. I am looking at the teacher.
4. I join football club.
5. I can swim.
5. Проверка домашнего задания. Структура Continuous Round Robin (учащиеся по очереди в группах зачитывают ответы на вопросы)
1. Is John doing his homework?
2. Is Dad working in the garden?
3. Is Nancy playing the piano?
4. Is Sparky sleeping?
5. Is Grandma watching TV?
6. Is Grandpa reading?
6. Выполнение грамматических упражнений на Present Continuous a) Teacher: What are they doing? (на экран проецируются картинки)
Pupils: The boy is washing.
The girl is singing. Etc.
b) Teacher: Look at the pictures from the school album. Ask and answer the questions. Ex.58 p.69
1. — Where are the children? — … in the yard. (They are)
— What…? — … (What are they doing? – They are decorating Christmas tree)
2. — Where is our Head Teacher? — … in his study. (He is)
— What …? — … (What is he doing? – He is reading a newspaper). etc.
7. Mix Pair Share. (Учащиеся передвигаются под музыку. Как только музыка прекращается, учащиеся подняв руку находят себе пару). На экран проецируется картинка семьи вечером.
Teacher: — What are they doing? Структура Timed Pair Share (сначала ответ дает учащийся, который ниже ростом, затем его партнер)
8. Контрастирование времен Present Simple и Present Continuous
Teacher: Read, translate and remember.
Present Simple | Present Continuous |
V He(she, it) Vs | am is Ving are |
Every day(week, month) usually, often, sometimes, etc. | Now, at the moment, today |
I usually watch TV in the evening. | I’m doing my homework. I am going to have a test tomorrow. |
9. Выполнение грамматических упражнений на контрастирование времен Present Simple и Present Continuous.
Choose the right verb. Circle it.
1. Where is Ann? – She is in the kitchen. She …pizza for her friends.
a) Makes b) is making c) make
2. My brother usually … tennis in the afternoon.
a) Plays b) is playing c) play
3. Look! The children … Halloween costumes. They are funny, aren’t they?
a) Wears b) are wearing c) wear
4. In the evening my grandfather … newspapers and magazines.
a) read b) is reading c) reads
5. During the trips they always … souvenirs for friends.
a) Buys b) are buying c) buy
6. Be quiet! My little sister … .
a) Sleeps b) is sleeping c) sleep
1-b, 2-a, 3-b, 4-c, 5-c, 6-b.
10. Структура Mix Freeze Group. (Учащиеся движутся под музыку. Музыка прекращается. Учитель задает вопрос, ответом на который является числительное. Ребята должны собраться в группу с таким числом учащихся – каким является ответ на вопрос)
Teacher: 1. How many months are there in winter? (3)
2. How many eyes do you have? (2)
3. How many letters are there in the word “read”? (4)
4. How often do you have English? (3)
5. What form are you in? (5)
11. Итоги урока. Домашнее задание.
Teacher: Thank you for your work at the lesson. Write down your homework.
12. Заключение. Teacher: The lesson is over. Thank you for your work and attention! Good luck!
Анализ: данный урок отражает применение таких видов речевой деятельности как чтение, говорение, письмо, на уроке был использован принцип наглядности, применены современные технологии, соответствующие ФГОС. Структуры Take Off- Touch Down, Continuous Round Robin, Mix Pair Share , Timed Pair Share, Mix Freeze Group делают урок нестандартным, интересным для детей, учат их сотрудничать друг с другом.